2007-01-04

GTD-sített pénzügyek

A most következő írásra Gaba cikke inspirált.

Ha már úgyis egyre kevésbé IT-blog a bitkomodóm, akkor most egy cikk erejéig evezzünk a lifehacking, a mindennapi ügyeskedések vizére. Leírom, hogy milyen módon követem a bankszámlám alakulását, mit teszek a cetlikkel és hogy tudom minden tartós cikkemről, hogy meddig van rá garancia.

Bankszámla
Olyan bankszámlám van, ahol a havi kimutatást nem papíron küldik postán, hanem .pdf-ben, e-mailben. Amikor ez az email megjön (hónap vége, hónap eleje, mikor hogy), akkor összevetem a rajta lévő tételeket a kártyás fizetésnél és kp-felvételnél kapott cetlikkel(1). Ha gond van, lehet reklamálni, ha semmi gond, akkor ezekre a nyugtákra innentől nincs szükség. Ha tartós fogyasztási cikket fizettem éppen, akkor hozzátűzöm a nyugtát a blokkhoz vagy számlához (pl. az obis vásárlásoknál mindenképpen így kell tenni, különben elzavarnak reklamáció esetén), a maradék nyugtákat pedig egy használt borítékba teszem (2) és az irodában egy kötegben ledarálom.

Tartós fogyasztási cikkek számlái
Tartós fogyasztási cikkekre általában fél év a garancia, ennél tovább nem is érdemes megtartani a blokkot és a számlát. A fent említett havi rendezgetésnél az összes megtartandó számlát műanyag tasakokba rendezem, méghozzá a "lejárati" hónapjuk alapján. A lejárt számlákat ki is lehet dobni -- én az íróasztalom melletti zacskóba dobom őket, ahonnan a kék kukába kerülnek.

Hol tárolódnak a cetlik a hóvégi rendezésig?
Fizetéskor a pénztárcámba teszem őket. A tárcámat rendszertelenül, de általában hetente mindig legalább egyszer kipakolom. Ilyenkor a cetlik a hó végén elszámolandók borítékjába kerülnek. Ha 43foldereznék, mint ahogy -- még :) -- nem teszem, akkor ez a boríték a folyó hó utáni hónap folderében lenne.

Ti hogy kezelitek a számláitokat, nyugtáitokat?

(1) Cetlit mindig kérek, mert ha céges ügyben fizetek, kell a nyugta az elszámoláshoz, és így mehet a tranzakció rutinból, nem kell gondolkodnom, hogy céges vagy privát ügyben fizetek-e.

(2) A Főtáv- és villanyszámlát valamint mind3 telefontársaság számláit borítékban postázzák. Azok tökéletesen megfelelnek ilyen ideiglenes tárolásra. De ha jön valami gagyi spam (vegyél 5 receptet 2000Ft-ért, mert szép és lehet gyűjteni), akkor az ottani boríték-hulladék is ilyen másodfelhasználásra kerül.

5 megjegyzés:

Időpont: 17:06 , Anonymous Névtelen írta...

Kryss!

Mi a haszna ennek a cetlizgetésnek és állandó figyelésnek? A tartós fogyasztási cikkeket értem, bár a 6 hónapot nem teljesen. Mind1iket annyi ideig kell megtartani, ameddig szükség van rá. De te ennyire komoly fogyasztó vagy, hogy muszály minden hónapban kidobni azt, amire nincs szükség? Mi kb. évente csinálunk ilyet. Bár mi a nem tartós cikkeket sem követjük folyamatosan, mégis tudjuk, hogy mikor, mire, mennyit költhetünk. Ez a takarékos természetünk egyik következménye. Meg azt is egyszerűen tudjuk számolni, hogy pl. kajára, ruhára stb. mennyit tudunk a következő időszakban költeni.
Szerintem akkor van csak erre szükség, ha nagy számú tranzakciót bonyolítasz havonta, a mi kis háztartásunkra ez nem jellemző. Vagy akkor, ha +-10000 ft-nál pontosabb adatokra van szükséged, mert kb. eddig megy fejből a becslés.

Üdv.,
Csabula

 
Időpont: 21:56 , Blogger Varánusz írta...

A cetlizgetésnek 2 értelme van:
1. Nem szórod szét a visszaélésre lehetősséget adó cetliket.
2. Ha gond van a hó végi elszámolásnál, tudsz a banknál reklamálni.

A rendszerem a mostani állapotában nem alkalmas a költési szokásaim nyomonkövetésére.

 
Időpont: 22:01 , Anonymous Névtelen írta...

Mi az archiválással leginkább a közüzemi számlák terén termelünk évi egy teljes dossziét, plusz az autók befizetéseit, biztosításait dokumentáljuk. A közüzemi számlákkal különösen kell vigyázni, mert az ELMŰ például szemrebbenés nélkül átb*sz. És ez sajnos bizonyítható a kis papírgyüjteményemmel... Bevásárlások és a kártyahasználat sms-en rögtön megjön, illetve minden banki tranzakció, így ott eltérés nem lehet. A nyugtát viszont mindig elkérjük, és gyors kontroll, hogy darbszámra stimmelnek e a kosárban lévő termékek, és az árak. Tesco/Auchan/Cora hajlamos más árat írni a polcra, és más van a blokkon.

Andris

 
Időpont: 09:55 , Blogger waces írta...

Huha. Ezt nem volt egyszeru megerteni :) Azert orommel latom, hogy rengeteg felesleges szabadidod van a cetlik rendezgetesere.
OSzinten, hanyszor volt olyan, hogy a bankod tevedett valamiben? (Ha ez az ertek 1-nel nagyobb akkor surgosen valts bankot)
Milyen visszaelesre ad okot a cetli? (Amin nem szerepel a teljes szamalaszamod)

 
Időpont: 10:20 , Blogger Varánusz írta...

> Azert orommel latom, hogy
> rengeteg felesleges szabadidod
> van a cetlik rendezgetesere.

Havonta 20 perc. Ennyi bele kell, hogy férjen.

> OSzinten, hanyszor volt olyan,
> hogy a bankod tevedett
> valamiben?

2x.

> (Ha ez az ertek 1-nel nagyobb
> akkor surgosen valts bankot)

Megtörtént. De nem adok nekik esélyt.

> Milyen visszaelesre ad okot a
> cetli? (Amin nem szerepel a
> teljes szamalaszamod)

Nem tudom, de nem adok nekik esélyt.

 

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

A bejegyzésre mutató linkek:

Link létrehozása

<< Főoldal